Modernizace železničních tratí – Třebíč a Vysočina
8. 12. 2022Jedním z dalších výstupů ze společných jednání regionálních partnerů města Třebíč a Kraje Vysočina na Ministerstva dopravy bylo zadání studie proveditelnosti modernizace železničních tratí Zastávka u Brna – Třebíč/Křižanov – Jihlava/Znojmo. Studie má být dokončena na jaře roku 2023. Přesto vám ráda zprostředkuji dílčí informace k zadané studii, které pro vás přehledně připravil vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Kraje Vysočina pan Pavel Bartoš, kterému děkuji za jeho aktivní zapojení a skvělou spolupráci.
Studie proveditelnosti tratí Zastávka u Brna – Třebíč/Křižanov – Jihlava/Znojmo
V současnosti je zpracováno 1. dílčí plnění studie proveditelnosti. V něm jsou navrhovány projektové varianty, které budou dále technicky i ekonomicky prověřovány. Nejnižší projektovou variantou je elektrizace trati Zastávka u Brna – Jihlava. Na ni se postupně nabaluje elektrizace trati Okříšky – Znojmo, dále Stařečská spojka, pak Znojemská spojka (pro nákladní vlaky), elektrizace trati Velké Meziříčí – Studenec včetně realizace Studenecké spojky (pro přímé vlaky Velké Meziříčí – Třebíč). Nejvyšší variantou je pak varianta Idea, která kromě výše uvedeného obsahuje i minimalizaci cestovních dob mezi významnými sídly. Nové zaústění trati Brno – Jihlava do železniční stanice Jihlava město je pak součástí studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno.
Zpracováno 1. dílčí plnění – navrhuje projektové varianty:
3.5 návrh projektových variant
Principem je postupný nárůst rozsahu řešení projektových variant od minimálního (Min) – elektrizace tratě Zastávka u Brna – Jihlava pro odstranění přepřahu vlaků dálkové osobní dopravy v Jihlavě, po maximální variantu (Idea) – koncepční změna organizace osobní dopravy s obsluhou přepravně významných dopraven a maximálním zkrácením cestovních dob mezi nimi; základem této varianty je tzv. Třebíčský kříž, tedy vedení vlaků osobní dopravy v relacích Brno – Jihlava a Znojmo – Velké Meziříčí s uzlem v Třebíči.
Pro nákladní dopravu bude v řešeném prostoru prověřen vliv elektrizace tratě Znojmo – Jihlava a případná realizace Znojemské spojky pro bezúvraťovou jízdu vlaků ND Břeclav – Jihlava mimo ŽST Znojmo.
3.5.1 varianta Min
Zajištění elektrické vozby vlaků R Praha – VRT – Jihlava – Brno a regionálních spojů Brno – Třebíč - Jihlava. Provozní koncept OD jinak bez zásadních změn.
Bez vlivu na vlaky ND.
Zastávka u Brna – Jihlava elektrizace ve stávající stopě
Stařečská spojka není
Znojmo – Okříšky stav Bez projektu
Znojemská spojka není
Studenec – Velké Meziříčí stav Bez projektu / opuštění
Studenecká spojka není
3.5.2 varianta Min-el
Zajištění elektrické vozby vlaků R Praha – VRT – Jihlava – Brno a regionálních spojů Brno – Třebíč – Jihlava a Znojmo - Jihlava. Provozní koncept OD jinak bez zásadních změn.
Možné vedení vlaků ND v el. trakci s úvratí ve Znojmě.
Zastávka u Brna – Jihlava elektrizace ve stávající stopě
Stařečská spojka není
Znojmo – Okříšky elektrizace ve stávající stopě
Znojemská spojka není
Studenec – Velké Meziříčí stav Bez projektu / opuštění
Studenecká spojka není
3.5.3 varianta Ele
Zajištění elektrické vozby vlaků R Praha – VRT – Jihlava – Brno a regionálních spojů Brno – Třebíč – Jihlava a Znojmo - Třebíč. Změna provozní koncept OD v relaci Znojmo – Třebíč, beze změny Studenec - Křižanov.
Možné vedení vlaků ND v el. trakci bez úvratě ve Znojmě.
Zastávka u Brna – Jihlava elektrizace ve stávající stopě
Stařečská spojka ano
Znojmo – Okříšky elektrizace ve stávající stopě
Znojemská spojka ano
Studenec – Velké Meziříčí stav Bez projektu / opuštění
Studenecká spojka není
3.5.4 varianta Ele plus
Zajištění elektrické vozby vlaků R Praha – VRT – Jihlava – Brno a všech regionálních spojů Brno / Jihlava / Znojmo. Změna provozní koncept OD na „Třebíčský kříž“ – Brno – Jihlava / Znojmo – Velké Meziříčí.
Možné vedení vlaků ND v el. trakci bez úvratě ve Znojmě.
Zastávka u Brna – Jihlava elektrizace ve stávající stopě
Stařečská spojka ano
Znojmo – Okříšky elektrizace ve stávající stopě
Znojemská spojka ano
Studenec – Velké Meziříčí elektrizace ve stávající stopě
Studenecká spojka ano
3.5.5 varianta Idea
Zajištění elektrické vozby vlaků R Praha – VRT – Jihlava – Brno a všech regionálních spojů Brno / Jihlava / Znojmo. Změna provozní koncept OD na „Třebíčský kříž“ – Brno – Jihlava / Znojmo – Velké Meziříčí.
Návrh investičně náročnějších opatření pro minimalizace cestovních dob mezi významnými sídli.
Možné vedení vlaků ND v el. trakci bez úvratě ve Znojmě.
Zastávka u Brna – Jihlava elektrizace, maximální zkrácení CD mezi významnými sídly
Stařečská spojka ano
Znojmo – Okříšky elektrizace, maximální zkrácení CD mezi významnými sídly
Znojemská spojka ano
Studenec – Velké Meziříčí elektrizace, maximální zkrácení CD mezi významnými sídly
Studenecká spojka ano
Další aktuality

Kostýmované noční prohlídky na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou
Včerejší večer patřil jedinečné atmosféře jaroměřického zámku.

Festival Planet na Kraví hoře v Brně
Festival Planet na Kraví hoře v Brně byl nádherným zážitkem pro malé i velké.

Setkání v rodném domě Jana Kubiše
Silné místo. Silný příběh. Silní lidé.