Senát

11. 12. 2025

V Podvýboru pro energetiku a dopravu jsme projednali návrh nového evropského nařízení, které má řešit dopady světové nadkapacity výroby oceli na trh v Evropské unii. 

Téma je důležité proto, že levný dovoz oceli z Asie dlouhodobě oslabuje evropské hutě a ohrožuje investice do moderních a čistších technologií. Návrh proto zavádí celní kvóty, kdy část dovozu bude bez cla, ale nad určitý objem se uplatní clo ve výši 50 procent. Cílem je stabilizovat evropské ocelářství a zabránit likvidaci výroby, která je klíčová nejen pro průmysl, ale také pro obranu, energetiku a dopravu. Jako zpravodajka jsem upozornila, že návrh sice pomůže hutím, a české ocelářství jej podporuje, ale zároveň musíme brát v potaz dopady na automobilový a strojírenský průmysl, stavebnictví a velké projekty, jako jsou vysokorychlostní tratě nebo nové jaderné bloky. Důležitým aspektem je také souběh tohoto opatření s uhlíkovým mechanismem CBAM, který od roku 2026 začne zdražovat dovoz oceli z mimoevropských zemí podle jejich emisní náročnosti. V praxi to znamená, že u uhlíkově náročné oceli zaplatí dovozce dodatečné clo zhruba v rozsahu ceny emisních povolenek. Pokud se například doveze ocel vyrobená v zemi, kde se za emise neplatí, může CBAM zvýšit cenu o několik tisíc korun na tunu a v kombinaci s padesátiprocentním clem při překročení kvóty může být dovoz výrazně dražší než dnes. Podvýbor proto schválil návrh stanoviska, které podporuje cíle tohoto opatření, ale zároveň žádá vládu, aby při jednáních v Radě EU zajistila, že dopady na české podniky a stavebnictví budou únosné, že bude zajištěn dostatek oceli pro dopravní, energetické a další rozsáhlé projekty v České republice, že pravidla pro určování původu oceli budou v praxi proveditelná a že se opatření bude pravidelně vyhodnocovat a případně upravovat. Je důležité, aby Evropská unie chránila vlastní výrobu, ale zároveň nezpůsobila, že si sami zablokujeme modernizaci infrastruktury nebo další růst českého průmyslu.